Media, COVID-19 & supplementen: Wat heb je echt nodig?

13 januari 2021|Orangefit|Leestijd: 4 min

Er wordt veel onderzoek gedaan naar de positieve effecten van supplementen in relatie tot het coronavirus. Berichtgeving hierover zie je vaak in het nieuws terugkomen. Maar wat is waar en wat is onzin? We zetten de belangrijkste bevindingen op een rij.

COVID-19, supplementen en de media

De hele wereld is op zoek naar een wondermiddel tegen het coronavirus. Het liefst in de vorm van iets dat er al is, zoals een supplement. In de krant, in talkshows, op nieuwswebsites en op social media - overal worden verschillende verhalen verteld.

Misschien heb je onderstaande berichten bijvoorbeeld wel eens voorbij zien komen:

  1. “Overheid moet oproepen om vitamine D te gaan slikken”
  2. “Is vitamine K dé oplossing voor het coronavirus?”
  3. “Hydroxychloroquine mogelijk wél effectief tegen corona”
  4. “Resveratrol (dat de groei van corona remt) razend populair bij drogist”
  5. “De kracht van vitamine C in de strijd tegen het Coronavirus”

Wat is hiervan waar? 

1. Preventief vitamine D slikken wordt inderdaad door veel artsen en specialisten aangeraden (1, 2) en blijkt echt effectief te zijn. Experts zijn zelfs boos dat de overheid de bevolking hier nog steeds niet over adviseert (3). 

2. Bij ernstig zieke patiënten wordt een lage hoeveelheid vitamine K gemeten (4). Maar dit betekent niet dat meer vitamine K slikken helpt om het virus te stoppen. Het kan namelijk ook gewoon één van de gevolgen van de ziekte zijn.

Het wordt daarom vooralsnog niet aangeraden om extra vitamine K te nemen. Voor mensen met bloedverdunners kan het zelfs gevaarlijk zijn om extra vitamine K te nemen, omdat het de stolling van het bloed regelt (5).

3 & 4. Hydroxychloroquine lijkt geen effect te hebben, zo blijkt ook uit nieuw onderzoek (6). En ook over het gebruik van Resveratrol zijn de meeste artsen het niet eens: het middel verlaagt leptine, een stof die bij mensen met overgewicht in grotere hoeveelheden aanwezig is.

Het is beter om het probleem bij de kern aan te pakken. Namelijk door gezonder te leven, niet door een bepaalde stof terug te dringen.

5. In preventief vitamine C slikken geloven specialisten ook niet (7). Er is geen bewijs dat dit het ziekteverloop van corona kan verlichten of beschermt tegen besmetting. Wel speelt vitamine C een hoofdrol in het bouwen van een sterk immuunsysteem (8). En het hebben van een sterk immuunsysteem is dan ook waar alle experts het over eens zijn. Je eigen immuunsysteem is het beste ‘natuurlijke’ afweersysteem tegen corona (9, 10, 11).

Nog één keer in het kort

  • Vitamine D lijkt effectief te zijn om besmetting te voorkomen en bij ziekte minder ernstige klachten te ervaren.  
  • Extra vitamine K wordt vooralsnog niet aangeraden. 
  • Extra vitamine C heeft geen direct verband met het voorkomen of bestrijden van een covid-besmetting.
  • Het advies is vooral om te werken aan een gezond lijf en een sterk immuunsysteem.

Belang van een sterk immuunsysteem

Het immuunsysteem is ons natuurlijke verdedigingsmechanisme tegen infecties, bacteriën en virussen. In het kort doet het immuunsysteem twee dingen:

1) Ongewenste indringers doden en opruimen en 2) Het opslaan van gegevens over deze indringers. Zo leert het lichaam om de volgende keer het virus te herkennen en effectief te verslaan (12). Van de meeste virussen word je daarom maar één keer ziek.

Lees verder: Hoe werkt je immuunsysteem?

Wat heb je nodig voor een sterk immuunsysteem?

Een sterk immuunsysteem bouw je op door gezond en gevarieerd te eten, voldoende te slapen, lekker in beweging te blijven en stress tot een minimum te beperken. 

Kortom: een sterk immuunsysteem bouw je op door gezond te leven

Ook zijn er verschillende vitamines en mineralen die belangrijk zijn om op peil te houden. Zoals:

  • Vitamine C - Belangrijk voor de vorming van witte bloedcellen, die een hoofdrol spelen in het immuunsysteem. Vitamine C is vooral te vinden in groente en fruit. Zoals sinaasappels, broccoli, aardbei, tomaat en paprika. Om zeker te zijn dat je voldoende binnenkrijgt, kan je een vitamine C supplement nemen.
  • Vitamine D - Bij een tekort aan vitamine D reageert het immuunsysteem niet zoals het hoort. Zo kan het juist schade veroorzaken in plaats van indringers bestrijden. Vitamine D wordt in het lichaam zelf aangemaakt door middel van zonlicht. Vooral in de wintermaanden is een vitamine D supplement daarom aan te raden.
  • Zink - Draagt bij aan een goede werking van het immuunsysteem. Zink zit vooral in vlees en schaaldieren, maar bijvoorbeeld ook in pompoenpitten, pecannoten en linzen. Maar een supplement ter aanvulling kan natuurlijk ook geen kwaad.
  • IJzer - Voor de aanmaak van afweerstoffen die zorgen dat schadelijke indringers worden uitgeschakeld en opgeruimd. Je vindt het in volkoren granen, noten, peulvruchten, vlees en vis. Of in een supplement natuurlijk.

Alles in één oplossing

Er wordt veel onderzoek gedaan naar manieren om besmetting met COVID-19 te voorkomen en het ziekteverloop te verlichten. Specialisten zijn het erover eens dat de weerstand op peil houden en een gezonde levensstijl hierin essentieel zijn.

Om het immuunsysteem op peil te houden, is het onder andere belangrijk om geen vitaminetekorten op te bouwen. Zeker weten dat jouw vitamine huishouding op orde is? Kies dan voor vitaminen en mineralen supplementen!

Heb je vragen over gezondheid of gezonder leven? Onze klantenservice staat klaar om al je vragen te beantwoorden!