De 7 grootste voordelen van krachttraining

17 februari 2021|Training|Leestijd: 4 min

Krachttraining is het versterken van het lichaam door middel van oefeningen met gewichten. Veel mensen doen het in de sportschool, omdat ze daar de keuze hebben uit verschillende apparaten en gewichten. Maar met losse gewichten en de juiste oefeningen kan je het natuurlijk ook prima thuis doen!

Maar waarom is krachttraining eigenlijk zo populair? Wat zijn de positieve effecten van krachttraining? We zetten de grootste voordelen voor je op een rij.

1. Meer kracht en sterkere spieren

Het eerste voordeel spreekt voor zich, maar we moeten het toch benoemen: krachttraining versterkt je spieren, waardoor je meer kracht krijgt. 

Door krachttraining te doen creëer je kleine scheurtjes in je spieren. Achteraf is dat vaak de spierpijn die je voelt. Door de juiste voeding te eten en voldoende rust te nemen, herstellen deze scheurtjes weer met nieuw spierweefsel. Zo worden je spieren steeds weer wat groter en sterker.

2. Goede manier om af te vallen

Afvallen betekent meer calorieën verbranden dan je inneemt. En krachttraining is een geweldige manier om dit te doen. Doordat je meer spieren kweekt, is er ook steeds meer energie nodig om ze in stand te houden. Hierdoor moet je lichaam steeds meer energie verbranden. Het resultaat is een hogere stofwisseling.

Om je lichaam tijdens de workout van energie te voorzien, is extra zuurstof nodig. Maar ook na de workout blijft je lichaam je nog een tijd van extra zuurstof voorzien, om het herstel te bevorderen. Hierdoor verbrand je calorieën terwijl de work-out alweer voorbij is. Dit heet Excess Post-Exercise Oxygen Consumption (EPOC), maar noemen we ook wel het afterburn-effect en is een extra reden dat krachttraining een goede manier is om af te vallen (1).

3. Verbeterde mentale gezondheid

Ze zeggen vaak "een gezond lijf is een gezonde geest". Tijdens het sporten maken je hersenen endorfine aan. Dit wordt ook wel ‘het gelukshormoon’ genoemd en geeft je een goed gevoel. Maar ook op de lange termijn heeft het een positief effect: de wittestofbanen worden door beweging bijvoorbeeld verbeterd, waardoor de hersenen meer informatie door kunnen sturen (2).

Prof. dr. Wiepke Cahn, hoogleraar lichamelijke gezondheid bij psychiatrische aandoeningen aan de Universiteit Utrecht: “Studies laten zien wat er gebeurt als mensen (meer) gaan sporten: zij worden psychisch gezonder en hebben minder psychische klachten. Of je nu last hebt van stress, een depressie, een angststoornis of een andere psychische aandoening, bewegen heeft een groot effect op de psychische gezondheid.” (3)

Lees ook: Tips voor een goede mentale gezondheid

4. Opgewekt en energiek gevoel

Krachttraining kost je lichaam veel energie. En het herstel ervan ook. Toch krijg je er juist een energieker gevoel voor terug! Uit onderzoek blijkt namelijk dat meer beweging dé oplossing is voor vermoeidheidsproblemen (4, 5). Ook geeft de eerdergenoemde endorfine je een opgewekt gevoel en worden stresshormonen als cortisol en adrenaline juist verlaagd. Hierdoor rust je beter uit en krijg je weer meer energie (6).

Lees ook: Hoe krijg je meer energie? Probeer deze 8 tips!

5. Meer zelfvertrouwen

Elke keer wat meer herhalingen en steeds wat zwaardere gewichten. Door structureel aan krachttraining te doen, blijf je jezelf en je lichaam uitdagen. Door het constante verleggen van je grenzen - samen met het feit dat je een zichtbaar strakker lichaam krijgt, meer energie hebt én lekkerder in je vel zit - ga je met meer zelfvertrouwen door het leven.

6. Betere algehele gezondheid

Als je ergens hard voor werkt, wil je natuurlijk wel resultaat zien. Om het maximale effect uit krachttraining te halen, zul je ook op je voeding moeten gaan letten. Om deze reden leidt krachttraining bij veel mensen tot een algehele gezondere lifestyle.

Lees ook: 7 veelgemaakte fouten met voeding en training

7. Minder kans op blessures en ziektes

Bij goede krachttraining train je (bijna) al je spiergroepen. Je maakt de spieren in je lijf fysiek sterker, waardoor je de kans op blessures verkleint. Bovendien heb je minder kans op bepaalde ziektes: door minder overgewicht verklein je de kans op hart- en vaatziekten en door een betere doorbloeding verlaag je de kans op diabetes (6).

Aan de slag!

In dit artikel hebben je we je zeven redenen gegeven om aan de slag te gaan met krachttraining. Nu is het jouw beurt! Klaar met je workout? Herstel met onze plantaardige eiwitshakes. Zo geef je je spieren het beste herstel na een uitputtende krachttraining. Lekker als shake, maar ook als basis voor de leukste eiwitrijke recepten!